Naslovna  |  Info  |  Vesti  |  RTS kritikovao Vučića čitavih 13 sekundi za mesec i po dana
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

29. 05. 2020.

Autor: Ivana Nikoletić Izvor: Danas

SNS vodila intenzivnu kampanju i medijski obračun sa neistomišljenicima i pre početka izborne trke, pokazao monitoring BIRODI-ja

RTS kritikovao Vučića čitavih 13 sekundi za mesec i po dana

Za mesec i po dana, koliko je trajalo vanredno stanje uvedeno zbog pandemije korona virusa, u informativnim emisijama RTS-a Aleksandar Vučić pomenut je u negativnom kontekstu jedan jedini put, u prilogu trajanja čitavih 13 sekundi, odnosno 0,2 odsto od ukupnog vremena u kom se o njemu govorilo, pokazao je monitoring Biroa za društvena istraživanja (BIRODI).

– Radi se o prilogu gde je ministar zdravlja Crne Gore 13 sekundi kritički govorio o postupanju predsednika Srbije u kontekstu nabavke respiratora. To znači da na javnom medijskom servisu da kritikuje Vučića ima pravo samo crnogorski funkcioner, dok opozicija iz Srbije to pravo nema, kaže za Danas sociolog Zoran Gavrilović, istraživač BIRODI-ja i dodaje da je monitoring pokazao izražen fenomen da tokom vanrednog stanja na RTS-u opozicije gotovo da i nije bilo, u prilog čemu govore podaci da su u tom periodu, primera radi, Čedomir Jovanović i pokret 1 od 5 miliona bili zastupljeni sa po dve sekunde, odnosno „neko ih je samo pomenuo“.

Još upečatljiviji je podatak da na Pinku, Hepiju, TV Prvoj i B92 gledaoci nisu mogli da čuju čak ni sekundu kritike na Vučićev račun.

Osim upečatljive funkcionerske kampanje, gde je predsednik Srbije gotovo jedini akter stranke na vlasti zastupljen u medijima, nadzor informativnog programa na televizijama sa nacionalnim frekvencijama i N1, koji je sproveden od 15. maja do 30. aprila, zabeležio je i trend da na većini prorežimski nastrojenih privatnih televizija gotovo nema neutralnih sadržaja, odnosno, analitičkih, objektivnih emisija i sučeljavanja, već dominiraju isključivo reklamni, pohvalni, propagandni, pr materijali, kada su u pitanju nosioci aktuelne vlasti.

Sa druge strane, stranke i lideri opozicije, čak i one koja bojkotuje izlazak na izbore, predstavljeni su većinom u negativnom kontekstu, dok se pojedini opozicioni akteri nisu pojavili ni jedan jedini put u bilo kom segmentu informativnog programa na nacionalnim talasima.

To pokazuje, zaključuju iz BIRODI-ja, da je vladajuća SNS vodila intenzivnu kampanju samopromocije i pre otpočinjanja zvanične izborne trke, dok se sa političkim protivnicima svake vrste medijski obračunavala etiketiranjem, napadima i beskrupuloznom negativnom kampanjom preko bliskih medija sa nacionalnom pokrivenošću.

Tako se Vučić, od ukupno nešto manje od dva i po sata na javnom medijskom servisu, u pozitivnom kontekstu pominjan u više od 45 minuta, odnosno skoro trećini televizijskih priloga. Neutralni izveštaji zauzeli su 68 procenata ukupnog vremena, odnosno malo više od sat i po vremena.

S druge strane, procentualno je Vučić najčešće pozitivno prikazivan na televiziji B92, sa 41,6 odsto ukupnog vremena.

Ipak, i raniji BIRODI-jevi izveštaji pokazali su da je glavna televizija za promociju vlasti i SNS zapravo Pink, na kom je predsednik Republike prisutan u više od polovine informativnog programa, a njemu je u navedenom periodu posvećeno više od sedam sati programa.

Oko 2 sata i 15 minuta o Vučiću se govorilo isključivo pozitivno, ostatak vremena zauzelo je neutralno izveštavanje, dok negativnog nema ni sekunde.

Sledi TV Prva, na kojoj se pozitivno o Vučiću govorilo više od sat, odnosno četvrtinu ukupnog vremena.

Iz tog trenda izdvaja se televizija N1, na kojoj neutralni ton dominira u 78 odsto izveštavanja o Vučiću, dok je oko 15 odsto kritika na njegov račun, a pozitivnih izveštaja oko 6,5 odsto.

– Pink je ono što mi u istraživanjima nazivamo „perjanik vlasti“. Između stvarnih medija, zatim tabloida koji su zabavnog i „estradnog“karaktera, biltena koji samo prenose informacije, „advokata“ koji zagovaraju određena stanovišta i propagandista koji promovišu jednu političku skupinu, u ovoj poslednjoj grupi je i najmaligniji tip, „perjanik“, koji se negativnom kampanjom i medijskim etiketiranjem obračunavaju sa protivnicima režima Aleksandra Vučića i SNS, kaže Gavrilović i skreće pažnju na podatke da su u nadgledanom periodu najzastupljeniji lideri opozicije na Pinku, ali i drugim nacionalnim televizijama bili Vuk Jeremić, Dragan Đilas, Boško Obradović, i to u gotovo stoprocentno negativnom kontekstu.

– To je i razlog zbog kog REM u svoje monitoringe neće da uključi i tonalitet izveštavanja ili obraćanja političkih aktera i novinara, pa rezultati tog nadzora pokazuju drastično drugačiju, izvrnutu sliku medijske scene, jasan je Gavrilović.

Zbog navedenog „medijskog razapinjanja“ opozicije, kao i disbalansa u izveštavanju do kog to dovodi, BIRODI će tražiti od REM-a da proveri ima li u pomenutim slučajevima i kršenja zakona, navodi Gavrilović.

Mitrović o sebi 3,5 sata na Pinku

Kuriozitet je i podatak da je tokom pandemije kovida 19 vlasnik televizije Pink Željko Mitrović prostor u informativnim emisijama izdašno koristio za promociju ličnih medicinskih „postignuća“ i ideja, pa je tri i po sata bio tema na sopstvenoj televiziji, isključivo u pozitivnom kontekstu.

Opoziciji po dva minuta, Tadiću 30 sekundi

Vuk Jeremić ima minut i 42 sekunde, a isto toliko i Sergej Trifunović, a to vreme je 100 odsto bilo negativno upotrebljeno. O Draganu Đilasu govorilo se nešto više od sedam minuta, u negativnom kontekstu oko 48 odsto vremena koje mu je posvećeno. Boško Obradović bio je predmet izveštavanja u 4 i po minuta informativnog programa, negativno predstavljen u 37 odsto vremena. O Borisu Tadiću pričalo se 30 sekundi, u 66 odsto tog vremena negativno. Savez za Srbiju imao je nešto više od devet minuta, od čega je negativno konotiran u 59 odsto tog vremena. Opozicija generalno pominjana je u devet sekundi, i to u negativnom kontekstu. Stranka slobode i pravde pominjana je 33 sekunde, isto toliko i Zoran Lutovac, a 23 sekunde Borko Stefanović. Pokret slobodnih građana pomenut je u pet, a pokret 1 od 5 miliona u dve sekunde.

S druge strane, čak je i vlasnik tabloida Informer Dragan J. Vučićević imao oko 20 minuta na nacionalnim televizijama, od čega je negativno predstavljen u svega 14 odsto, dok je muzičar Nebojša Krstić imao na televiziji više od pola sata na raspolaganju, sa 0,5 procenata negativnog vremena. Manje od tog vremena, tek 28 minuta imali su zbirno politički analitičari, ili radnici, koji su bili tema u isto toliko minuta.

Nema komentara.

Ostavi komentar

NUNS zadržava pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni na veb sajtu.
Neće biti objavljivani komentari koji sadrže govor mržnje, pretnje, uvrede i psovke.
Očekujemo da tekstovi budu pravopisno i gramatički ispravni.
Komentari objavljeni na ovom veb sajtu predstavljaju privatno mišljenje njihovih autora a ne zvaničan stav NUNS-a.

NUNS bilten

Prijavite se na naš bilten